A blogról

A Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium Könyvtárának blogja.

Válaszd meg a házi feladatod!

Könyvtárunk katalógusa

Fotóalbum

Hozzászólások

  • SZGyAKönyvtár: @Mezei Blanka: Kedves Blanka! Kérem, az konyvtar@szgya.hu címre írja meg, milyen könyvről van szó ... (2021.02.12. 09:25) Szavalóverseny a könyvtárban
  • Mezei Blanka: Érdeklődnék, hogy ha esetleg véletlen nálam maradt volna egy, a kétezres évek elején kölcsönzött k... (2021.02.12. 09:12) Szavalóverseny a könyvtárban
  • Penzkeresesaneten12: Internetes pénzkeresés - Weboldal építés / Cikk írás / YouTube, Instagram Marketing/Fordítás [Nem ... (2016.08.31. 19:54) Újra iskola!
  • Michelle Debreczeni: a megoldása ennek a totonak mi lenne? (2015.11.29. 10:38) Olvass velünk totó
  • h_zs: Gratulálunk innen a Veres Pálné Gimnáziumból. Különdíjasainkat szívesen látjuk egy napra a mi köny... (2013.05.06. 08:44) Megvannak a nyerteseink :)
  • Utolsó 20

Naptár

június 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30

A hét születésnaposai

2013.11.20. 11:55 SZGyAKönyvtár

Könyvtári állványunk szerencsére mindig ki van használva. Segítségül hívjuk az iskolai programjainkhoz. Szeptember óta már sok feladatot kapott. Népmese napján népmeséinket tettük rá, orosz vendégeink érkezésekor orosz szerzők munkáit, Szent-Györgyi Albert születésnapján a vele kapcsolatos könyvek kerültek ide.

Magyaros témahónap alkalmából jeles költőink, íróink munkái kerültek elő a születésnapjuk alkalmából, tehát az állványon a hét szülötteinek a könyveivel találkozhattok nálunk. 

Fénykép0815.jpg

Szólj hozzá!

Megint pályáztunk!

2013.11.12. 11:07 SZGyAKönyvtár

A Liget Műhely Alapítvány pályázatot hirdetett hazai és határon túli könyvtárak, színházak, múzeumok, kulturális és oktatási intézmények, civil szervezetek számára. Viki néni tapasztalt pályázatíróként élt a lehetőséggel és nyertünk 30 000 Ft értékű könyvcsomagot, melyet az alapítvány állít össze közel százféle könyvből, a LIGET és a SZITAKÖTŐ folyóirat példányaiból. A csomag összeállításakor figyelembe veszik a pályázó szervezet jellegét, a felhasználás módját. Már nagyon várjuk a csomagunkat!

 

20131007-palyazat.jpg

Szólj hozzá!

Gratulálunk!

2013.11.08. 15:16 SZGyAKönyvtár

erem3.jpg

2013. november 6-án a Könyvtárostanárok Egyesületének Őszi Szakmai Napján Viki néni megkapta a Könyvtárostanárok Emlékérmét a kiemelkedő hivatástudatáért . Elismerték azt a sok-sok munkát, fáradozást, energiát, amit napról napra, hétről hétre, évről évre befektet a könyvtárunkba. Az eredmény látszik, hiszen könyvtárunk jól működik, változatos programokat kínál, szép eredményeket tudhat magáénak.

Tiszta szívből gratulálunk Viki néninek és köszönjük ezt a sok szépet és jót, amit belecsempész a mindennapokba.

toth_viktoria_.JPG

Szólj hozzá!

Pályáztunk, nyertünk :)

2013.11.08. 15:08 SZGyAKönyvtár

Kneisz.jpgcsapat_1.jpg

2013. november 6-án a Könyvtárostanárok Egyesületének Őszi Szakmai Napjára voltunk hivatalosak. Természetesen dolgoztunk érte, két pályázaton is részt vettünk, amelyekkel dobogós helyre kerültünk.

Az első pályázat: Ilyennek képzelem az iskolai könyvtárat 50 év múlva. Itt Kneisz Dóri végzős diákunk I. helyezett lett. Pályázati munkáját a blogunkon is olvashatjátok. Gratulálunk Dórinak a kiemelkedő pályamunkájához.

Második pályázat: Készítsetek kódexet az iskolai könyvtáratokról! Ez a pályázat csapatmunkát igényelt. III. helyezést értük el, a csapat tagjai: Beleznay Soma, Fűtő Zsófia, Kelemem Zita, Matolcsy Montika, Nagy Rebeka, Yarada Jasmin. A kódex lapjait szintén  megtekinthetitek a blogunkon. Külön öröm, hogy két héten át az Országos Széchenyi Könyvtárban látható a Kódexünk.

A sok munkáért jutalom is járt, így az Országos Széchényi Könyvtárban két Corvina kódexet nézhettünk meg és a restauráló műhelyt. A program igazán különleges volt, nagyon élveztük.

fénykép (4).JPGfénykép (2).JPG

 

IMG_6634.JPG

Szólj hozzá!

Megint hírlapot a diákoknak

2013.11.04. 13:33 SZGyAKönyvtár

Ősszel ismét elindult a Hírlapot a Diákoknak (HÍD) program. Már tavasszal is az volt a cél az volt, hogy többféle papíralapú napi-, hetilappal, folyóirattal ismerkedjünk meg. Akkor igazán színes témájú újságokat kaptunk, például a női lélekről, természettudományokról, gazdaságról, kultúráról, trendekről, stb.  Szerencsére több laptípusból kaptunk osztálylétszámnyi mennyiséget, így ezeket médiaórán olvasásra, elemzésre kerültek. A nyolc héten át tartó programban minden reggel szemezgethettünk az új olvasnivalókból. 

Most ősszel október 21-én indult a HÍD program és december 21-ig tart. Mindennap kapunk Nemzeti Sportot, Népszabadságot. Ezenkívül már kaptunk Földgömböt, Élet és Irodalmat, Elle magazin, Nők Lapja Ezotériát, stb.

Várjuk kedves olvasóinkat, hogy nálunk ezeket is elolvashassátok. 

 

Michelle-Williams-Elle-UK-December-2011-Cover-Girl.jpg       földgömb.jpg




Szólj hozzá!

Az Ezeregyéjszaka - egyetlen könyvtári éjszakája

2013.10.28. 13:20 SZGyAKönyvtár

DSC08842.JPGKedves Blog Olvasóink!

Nagyon nehéz a könyvtári éjszakáról írni, hiszen annyira bőséges programsorozatban volt részünk.

18 órakor Viki néni megnyitotta az estét, aztán belemerültünk az iszlám világ rejtelmeiben.

Makay Rita néninek köszönhetően a gyakorlati életből is kaptunk ízelítőt. Gyönyörű ruhákat, nagyon szép Koránt, imaszönyeget, zenét hozott nekünk.

DSC08837.JPGTermészetesen készültünk mi is, Szudi Petra az iszlám nők öltözködési szokásairól mesélt, Czimmerman Peti az arab vitorlásokról, Viki néni a Arábia világáról, Judit néni pedig az iszlám vallásról, közben Molnár Mariann Tanárnő hennafestékből gyönyörű formákat készített nekünk.487541_599778136746695_1076927214_n.jpg

Vacsoránál az arab ízvilág került előtérbe, így kóstoltunk pitát,jázminteát, datolyát, fügét, ananászt, gránátalmát, stb. Finomabbnál finomabb ételek kerültek az asztalra.

Utána indultunk a könyvtárba, médiába vetélkedni, hiszen a sok új ismeretet fel is kell tudnunk eleveníteni. Jött a szezám tárulj játékunk, ez volt talán a legkülönlegesebb. Sok-sok arab mag közül a szezámot kellett eltalálni a csapatoknak, hogy a raktárunk ajtaja kitáruljon, közben azonban csak elemlápa és mécses adott fényt.

Az est fénypontja a hastánc volt, ámulatba ejtően szép ruhában, gyönyörű mozdulatokban volt részünk, kicsit irigykedtünk is volna, de szerencsére megtanulhattunk néhányat közülük.

Eredményhirdetés következett, megszületett a vetélkedő gyümölcse, azaz a nyertes csapat átvehette a jutalmát. Természetesen a hennafestés éjszakába nyúló program volt, így Mariann néni folyamatosan készítette a szép mintákat.

Talán a legnehezebb a mosakodás, alvás eljötte volt, ezért, lefekvés előtt arab társasjátékokat próbáltunk ki.

DSC08873.JPGDSC08874.JPG

Reggel pedig megint megtapasztalhattuk azt a sok-sok segítséget, amit folyamatosan kaptunk! Köszönettel tartozunk :

"Kedves Szülők! 

Az Ezeregyéjszaka - Egy könyvtári éjszaka szervezői nevében szeretnénk megköszönni azt a sok-sok segítséget (és a finomságokat) amellyel hozzájárultak az est, az éjszaka gördülékeny, sikeres lebonyolításához! 
A végeredmény: 52 diák, 8 tanár, Makay Rita néni, sok segítő szülő összefogott és egy nagyon különleges estében lett részünk! Reménykedjünk, hogy hagyománnyá váljon!

További információk: http://www.facebook.com/pages/Szent-Gy%C3%B6rgyi-Albert-%C3%81ltal%C3%A1nos-Iskola-%C3%A9s-Gimn%C3%A1zium-K%C3%B6nyvt%C3%A1ra/119596088098238?fref=ts

Szólj hozzá!

Készítsetek kódexet iskolai könyvtáratokról!

2013.10.15. 14:18 SZGyAKönyvtár

A Könyvtárostanárok Egyesületének felhívására hetek óta közös kódex készítésbe kezdtünk.

Kódex írója: Fűtő Zsófia 8.a

Illusztráció: Beleznay Soma 5.a, Jarada Yasmin 7. a, Kelemen Zita 6.b, Nagy Rebeke 6. a

Hímezte: Matolcsi Montika 6.b

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4_1.jpg

5.jpg

Szólj hozzá!

Ilyennek képzelem a jövő iskolai könyvtárát 50 év múlva

2013.10.15. 13:51 SZGyAKönyvtár

ISLDlogoHUN-large_1.jpg

Kedves Olvasóink ajánljuk a figyelmetekbe a következő írást, melyet társatok, Kneisz Dóri írt arról, hogy milyennek képzeli a jövő iskolai könyvtárát.

AZ ISKOLAI KÖNYVTÁRAK PRIMOGENITURÁJA
Az Iskolai Könyvtárak Nemzetközi Hónapja alkalmából 
a Könyvtárostanárok Egyesülete által kiírt
Ilyennek képzelem a jövő iskolai könyvtárát 50 év múlva c. pályázatra

Ötven év nagyon hosszú idő. Ha górcső alá vesszük a történelmet, ott a különböző korok eltérő válaszokat adnak arra a kérdésre, melyet ez az egyszerű évszám felvet mindenkiben: Mi minden történhet ötven év alatt? Ami még ennél is fontosabb: Mi az, amit megtehetünk félszáz év leforgása közben? Az ókortól a középkorig akár évtizedek is lepereghettk az idő homokóráján anélkül, hogy jelentősebb események zajlottak volna le. Az elmúlt évszázadokról, évtizedekről, évekről ez már nem mondható el. Minden egyes órában történik valami, amely, ha nem is tudjuk, közelebb hoz egy történelmi jelentőségű eseményt, vagy már maga is az. Ezért is nehéz megjósolni akár csak egy olyan egyszerű dolgot is, mint hogy milyenek lesznek az iskolai könyvtárak ötven év múlva. 

Elsőként az a gondolat ötlött az eszembe, remélem olyanoknem lesznek, mint a Library wars címet viselő, rendkívül súlyos jövőképet felvázoló japán filmben, ahol a könyvtár egy olyan szervezet, mely javarészt katonai erőkkel vívja ki az olvasás szabadságát. Amikor először olvastam, nevettem az elképzelésen, pedig ki tudja? Lehet, hogy egyszer valóság lesz belőle? Addig is, amíg ezt megtudhatjuk, megkísérelem a személyes véleményemre és publikus adatokra hagyatkozva felbecsülni, hogy mi más – a fenti víziónál jobb – várhat még ránk a közeljövőben, amennyiben meglátogatunk egy iskolai könyvtáratötven év múlva. 

A „nagyközönség” hajlamos arra, hogy a könyvtárakat két kategóriába sorolja (függetlenül attól, hogy különböző típusú könyvtárak vannak). Az ő szemükben vannak a rossz könyvtárak, s vannak jók. Pedig az az igazság, hogy egyszerűen csak könyvtárak vannak, amelyeknek több jutott az előnyökből, kicsit kevesebb a hátrányokból, vagy éppen fordítva. S mivel mi most kifejezetten az oktatási intézményeken belül bibliotékákról gondolkodunk, nem hagyhatom figyelmen kívül a faházikó jelenséget sem. Van egy elmélet, mely az oktatási rendszert egy fatéglákból összerakott házacskához hasonlítja. Az oktatás lerakja az alapokat, s az általa kiművelt generáció megalkotja az épület maradék részét. Mivel az iskolai könyvtárnak (is) jelentős szerepe van az eljövendő generációelnevelésében, tanításában, a legelső szint építőanyagát ő biztosítja. Ez mindig így volt, s is így lesz, különösen az új stílű oktatásban, ahol a tananyagot csak elméleti szinten adják le a diáknak, a
begyakorlásra már nincs elég idő. A tanulás helyszínének és a tanulási segédanyagoknak (e-tananyagok, e-feladatgyűjtemények, animációs gyűjtemények, oktató játékok) biztosítása ötven év múlva szerintem az egyik legfontosabb feladata, szolgáltatása lesz az iskolai bibliotékáknak. Mint ahogy a hosszabb nyitva tartási idő is, hogy a diák bármikor betérhessen az iskola nyitva tartási idejében (órák előtt, lyukasórákban, tanítási órák után).
Jelenleg nincs pénz könyvekre, rendezvényekre, az olvasói terek modernebbé és színesebbé tételére még kevésbé. Holott a mai gyerekeket ezzel lehetne bevonzani, s függővé tenni egy egész életre az írott vagy elektronikus szöveg iránt. Így meggyőződésem, hogy ötven év múlva a jó iskolai könyvtárakat a sok, változatos interaktív rendezvény és a színes, látványos modern berendezés kell, hogy jellemezze, amelyek kialakításába a diákok is részt vehetnek. (Nem egy diáktársamtól hallottam már, hogy a könyvtárak, kiállítások
rendezvények unalmasak, mert nem interaktívak!) A 2063-as vonzó és praktikus iskolai
könyvtár különálló egységeket biztosít az alsó tagozatosoknak – fantáziám szerint
olvasósátrat, ahol maguk között lehetnek, elbújhatnak a tekintetek elől, ahol mégis élvezhetik
az együttolvasás örömeit. A felsős, gimnazista olvasók, ha huzamosabb ideig tartózkodnak a
könyvtárban, azt leginkább a tanulás kedvéért teszik. Számukra nagy jelentőséggel fog bírni
egy elkülönült (esetleg hangszigetelt falú) helyiség, amelyre iskola és a kisdiákok okozta
hangzavar nincs befolyással, ahol nyugodtan tudnak tanulni – egyénileg és társakkal is. Ötven
év múlva talán a könyvtárhoz kapcsolódó számítógépes – és filmnézőterem kialakítására is

jut pénz, ahol programokat és interaktív foglalkozásokat lehetne tartani. Az eljövendő
generációkat már leginkább ezen a nyelven lehet megszólítani.
Az elektronika térhódítása is egyre jobban észrevehető a világon. Az iskolai könyvtár
kapuit ma még csak éppen nyitogatja ez az új jelenség, de nem lehet figyelmen kívül hagyni,
hogy milyen jövőt szülhet. Az iskolákban még nem fenyeget az a veszély, de a Fővárosi
Szabó Ervin Könyvtárban már elkezdték automatizálni a teljes kölcsönzési rendszert. Az intézmény egy részében az élő emberi munkaerőt már teljesen kiiktatták. Nyilván erre mindenki saját individumának megfelelően reagál. Talán lesz, akinek megkönnyíti a könyvtár használatát, de van akinek a személyes kapcsolatok is fontos elemei a könyvtárhasználatnak. Személyes véleményem szerint az iskolai könyvtárban egyre inkább a személyes kapcsolatot, kötődést kellene erősíteni, több könyvtárostanár alkalmazásával.
Mindazonáltal, az újítások némelyike nem elvetendő, s könnyen megvalósítható lesz már
a nagyon közeli jövőben is. Ötven év múlva természetes kell, hogy legyen a számítógépekhez,
laptopokhoz, táblagépekhez, e-bookokhoz (egyéb, ma még ismeretlen elektronikus
eszközhöz) való hozzáférés helyszíne az iskolán belül – a könyvtár, „reggeltől - estig”.
Ehhez minimum 10-30, jó konfigurációjú elektronikus eszköz kell, hogy rendelkezésre álljon.
Az iskolai könyvtár elektronikus szolgáltatásai teljes körűek lesznek, otthoni tanuláskor
könnyedén használható a netes katalógus, ahonnan letölthetőek a leggyakrabban használt e-könyvek, (pl.: a műelemzések) a szintén interneten keresztül történő hosszabbítás, előjegyzés
ötven év múlva már természetes lehetőség lesz. Félszáz év múlva a modern funkciókkal
ellátott weboldalhoz minden valószínűséggel tartozni fog egy virtuális könyvtár. A
dokumentumot így mindig, minden időpontban elérhetővé válhatnának. Persze jogos a kérdés,
hogy mi lesz akkor a valódi könyvekkel? Nos, már 2013 környékén megfigyelhető, hogy amit
a fiatalság pénz kifizetése nélkül meg tud szerezni az internetről, azt meg is fogja. Ilyennemű
törvényesítéssel, mint az online könyvtár, legalább megadható lenne a jogtulajdonosoknak,
amit meg kell adni.
Vita tárgya lehetne egy ideális könyvtárostanár alakja, de úgy vélem, az iskolai
könyvtárak szakképzett munkaerő terén minden más intézményhez képest az élen járnak.
Személyzetük megfeszített erővel, fáradhatatlanul dolgozik, kiválóan kezeli az elektronikus
adatbázisokat, profin, gyorsan és udvariasan nyújt segítséget bárkinek, aki arra igényt tart. Én
ennél sohasem kívántam sem szebbet, sem jobbat, mert az ideális munkaerőnek véleményem
szerint pontosan ilyennek kell lennie, de ezt nyilván ahány ember van, másképp látná, de
meggyőződésem, hogy senki sem értene egyet olyan iskolai könyvtárak létrehozásával, ahol a
teljes keresési és kölcsönzési folyamat gépek által van megoldva. A könyvtárossal,
könyvtárostanárral való érintkezés a társas érintkezések egyik formája, s az információszerzés
egy biztos módja. Persze a könyvtárostanároknak is haladniuk kell a korral, ki kell bővíteniük
ismereteik repertoárját, ha meg akarják őrizni azt a pozíciót, amit betöltenek. A kisdiákok a
jövőben is kérni fogják a segítséget a leckeíráshoz (kérdés, mi lesz akkor a lecke…), így
minden új ismeretterületen otthonosan kell majd mozogniuk. A nagyobbak számára pedig
sok-sok személyre szabott olvasmányajánlást, indirekt pszichológiai segítséget kell majd
nyújtaniuk – ellensúlyozni az elektronikus világ személytelenségét. Egy szimpatikus
könyvtárostanár képes ugyanazt a hatást kiváltani, mint egy képzett pszichológus. Sokkal több
személyes problémára derülhet fény, mint az osztályban, más iskolai közösségben.
Meggyőződésem, hogy a könyvtárostanárok képesek lesznek alkalmazkodni az új
kihívásokhoz.
Generációnk már hozzászokott, s a jövő diákjai beleszületnek az elektronikus világba,
evidenciaként kezelik hogy bármilyen információ, adat a világon bárhol, bármely perc
bármely másodpercében elérhető. De szerintem mindig lesz az ifjúságnak egy olyan része, aki
úgy nő fel, hogy ragaszkodik a nyomtatott könyvekhez. Ismeri az értéküket, a tapintásukat,

tisztában van eszmei értékükkel, A hit a( nyomtatott és elektronikus) könyvekben nem kell,
hogy meginogjon, sem most, sem máskor. A könyv egy lélek, amely csakis hozzánk beszél,
amíg olvassuk. Legális drog, amely kiemel a mindennapok szürkeségéből, olyan tükör,
melyben a valóság tükröződik vissza. Minden egyes elolvasott sor az emberi lélek részét
képezi, s amíg ez így van, a könyveket képtelenség lesz kitépni bárkinek is a szívéből.
S a könyvek lelőhelye, a könyvtár is különleges szerepet tölt s hitem szerint fog is
betölteni a jövőben a diákok életében. A mindenkori oktatás által kiművelt ifjúság annak a
háznak az alapját képezi, amelyre a közös nagy házunk, az államunk épül. S bár egy embert
rengeteg minden tesz azzá, akivé válik, de az a tudásanyag, amit iskolai élete során magáévá
tesz, a tapasztalat, melyet személyesen a könyveken, a könyvtárakon keresztül szerez – talán a
legmeghatározóbb ezek közül.


Szólj hozzá!

A népmese napja

2013.10.02. 13:55 SZGyAKönyvtár

2013-09-27 09.04.12.jpg

Iskolánkban már hagyománynak számít, hogy A népmese napján kicsik kapnak mesét a nagyoktól. Ez idén sem volt másként. Pénteki napunkat a népmeséknek szenteltük. Valamennyi alsós osztályba bekopogtatott egy nagyobb diák és mesélt. Idén voltak, akik összefogtak és egy kisebb előadással készültek, ezzel elvarázsolva a kicsiket. Az ötödikesek is kaptak egy mesét . 5. a osztályba a Veres Pálné Gimnáziumból, azaz a testvérkönyvtárunkból érkezett mesélő.

Természetesen a nagyokat sem hagytuk mese nélkül, hiszen 16 kolléga mesélt különböző osztályokban, sőt volt olyan lelkes mesélő, aki több tanóráján is ajándékozott népmesét diákjai örömére.

Köszönjük ezt a szép napot!

 

2013-09-27 08.08.56.jpg

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása
Mobil