A blogról

A Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium Könyvtárának blogja.

Válaszd meg a házi feladatod!

Könyvtárunk katalógusa

Fotóalbum

Hozzászólások

  • SZGyAKönyvtár: @Mezei Blanka: Kedves Blanka! Kérem, az konyvtar@szgya.hu címre írja meg, milyen könyvről van szó ... (2021.02.12. 09:25) Szavalóverseny a könyvtárban
  • Mezei Blanka: Érdeklődnék, hogy ha esetleg véletlen nálam maradt volna egy, a kétezres évek elején kölcsönzött k... (2021.02.12. 09:12) Szavalóverseny a könyvtárban
  • Penzkeresesaneten12: Internetes pénzkeresés - Weboldal építés / Cikk írás / YouTube, Instagram Marketing/Fordítás [Nem ... (2016.08.31. 19:54) Újra iskola!
  • Michelle Debreczeni: a megoldása ennek a totonak mi lenne? (2015.11.29. 10:38) Olvass velünk totó
  • h_zs: Gratulálunk innen a Veres Pálné Gimnáziumból. Különdíjasainkat szívesen látjuk egy napra a mi köny... (2013.05.06. 08:44) Megvannak a nyerteseink :)
  • Utolsó 20

Naptár

április 2025
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30

SZGYA Tudományos Kör XIX. előadás

2025.04.16. 19:38 SZGyAKönyvtár

A MEGÚJULÓK BŰVÖLETÉBEN


Mit jelent a fenntartható fejlődés napjainkban? Mi a hidrogén szerepe a „zöld átállásban”? 
Van-e még értelme tüzelőberendezésekkel foglalkozni?

A tanév utolsó tudományos körös előadására a Fenntarthatósági Témahéten, 2025.április 9-én került sor. Előadónk Tótpálné Hideg Gyöngyvér a Budapesti Műszaki Egyetemről érkezett. Előadásában a fenntarthatóság témakörét járta körül – valóban létezik fenntartható fejlődés? Miért van erre igény? Meg lehet ezt valósítani?

szgya_tudomanyos_kor19_2_page-0001.jpgA hallgatóság bevonásával  értelmezte a fenntarthatóság fogalmát, amely civilizációnk fejlődésével járó gyarapodás és túlfogyasztás azaz növekvő anyag és energiafelhasználás eredménye, az emberiség rádöbbenése arra, hogy ezt nem lehet fenntarthatóan biztosítani. Az ipari forradalomtól beinduló gazdasági-társadalmi folyamatok a XX. század végére globális problémákhoz vezettek (túlnépesedés, vízválság, klímaválság, erőforrásválság, túlfogyasztás), a modern civilizáció néhány évtized alatt a kimerülés szélére sodorja a Föld erőforrásait – foglalta össze az előadó. Kíváncsi volt, a hallgatóság véleményére abban is, mely elemek tartoznak annak a 30-nak a körébe, amelyek a kimerülés szélén állnak. Kiderült a diákok számára, hogy ide tartoznak olyan elemek is, amelyek a zöld átálláshoz elengedhetetlenek (mint a réz, a lítium – az elektrifikáció, az akkumlátorok egyenlőre elképzelhetetlenek nélkülük; a kőolaj –amely nélkül a jelenlegi gazdaság nem tudna működni). Tehát egy komplex probléma vár megoldásra – amelyben a mérnöki és természettudományok kulcsszerepet játszanak.

A „zöld átállás” fordulat még várat magára – az előadónk szerint. A lakossági szektorban megjelentek az új technológiák, de ipari szinten a régiek működnek, kiegészülve az utóbbi évtizedben a megújuló energiaforrásokkal. Számokkal is alátámasztotta mindezeket: míg 1985-ben-ben a felhasznált energia 85%-a volt fosszilis eredetű, addig 2020-ban 82%-a.


A meglévő energetikai rendszerek lecserélése sem lenne egyszerű feladat, mindemellett megújuló forrásaink egyenlőre kevésbé hatékonyak, tárolásuk is számos problémát vet fel. Egyrészt hatalmas területről kellene óriási hálózatokkal összegyűjteni, óriási energiatárolókban tárolni a megújuló energiaforrásokkal megtermelt energiát. Jelenleg, ha a világ valamennyi akkumlátoros és szivattyús energiatároló kapacitását összeadnánk, akkor is globálisan kb. 15 percre elegendő energiát tudnánk tárolni. A nap- és szélenergia használatának is van hátulütője: a turbináknak is van élettartamuk, amelyet követően hulladékká válnak (és kb. 6 év alatt termelik meg azt az energiát, amely a létrehozásukhoz volt szükséges). A szivattyús-energiatározós erőművek pedig csak megfelelő földrajzi adottságok mellett jelenthetnek megoldást. Megismerette az előadó a diákokkal a sötétszélcsend fogalmát, amely szintén a megújuló energiatermelés elterjedése ellen hathat.
Az előadó felvetette a hidrogén – mint alternatív üzemanyag kérdését is, akár földgázból vagy vízből előállítva (zöldhidrogén), de ez is számos (erőforrás, tárolási) probléma megoldása után lehet egy lépés a fosszilis üzemanyagok kiváltása felé.

img_20250409_124619.jpg img_20250409_124125.jpg img_20250409_121729.jpg

Az előadás végén a diákok képet kaphattak egy tüzeléstechnikai mérnöki életpálya állomásairól, hogyan lett egy fizika-matematika irányultságú, kíváncsi középiskolás diákból egy speciális műszaki területtel foglalkozó tudományos kutató.

Köszönet az MTA Alumni programnak az előadás megrendezésében nyújtott segítségért.

mta_alumni_program.png

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://szgyakonyvtar.blog.hu/api/trackback/id/tr4518841134

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása